Od 1 stycznia 2017 r., wejdą w życie kolejne przepisy zmieniające ustawę z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Od tego dnia możliwe będzie wymierzenie administracyjnej kary pieniężnej za nieprzestrzeganie wymogów określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Wprowadzone zmiany są konsekwencja implementacji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko (Dz. Urz. UE L 26 z 28.01.2012,), zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/52/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. (Dz. Urz. UE L 124 z 25.04.2014), oraz dyrektywy 2003/4/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie publicznego dostępu do informacji dotyczących środowiska i uchylającej dyrektywę Rady 90/313/EWG (Dz. Urz. WE L 41 z 14.02.2003, str. 26).
Zgodnie z unijnymi przepisami kary mają być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.
Możliwość nakładania kar administracyjnych uregulowano w dziale VII a omawianej ustawy. Dotyczy to sytuacji, gdy, dane przedsięwzięcie jest realizowane, eksploatowane lub likwidowane z naruszeniem warunków określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Ustawodawca przewidział dużą rozpiętość kwotową kar, które mogą być wymierzane od 500 zł do 1.000.000 zł,przez wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska. Na jej wysokość wpłynie liczba i waga stwierdzonych naruszeń.
Co do zasady kara grozi min.:
Po ustaleniu podstawy do wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej wojewódzki inspektor ochrony środowiska, wszczyna postępowanie administracyjne po zakończeniu, którego wydawana jest decyzja
Postępowanie odwoławcze w odniesieniu do nałożonej kary pieniężnej jest bezpłatne i należy je skierować do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. za pośrednictwem Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska.
Kara pieniężna stanowi dochód budżetu państwa i podlega przymusowemu ściągnięciu w trybie określonym w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Można się zastanawiać, czy tak duża rozpiętość kwotowa kar, nie będzie stanowić pola do nadużyć, a sam sposób wskazania naruszeń prawa nie przysporzy w praktyce problemów z właściwym jego stosowaniem. Niemniej jednak wprowadzone zmiany powinny pozytywnie wpłynąć, na ograniczenie tworzenia dużych ferm tuczu, w tym hodowli norek, a tym samym ograniczyć ich destrukcyjny wpływ na środowisko. To jednak zweryfikuje praktyka.
Kancelaria Radcy Prawnego Magda Tyloch
ul. Jagiellońska 109 a/ 54, 85- 027 Bydgoszcz
504-825-518
mtyloch@kancelariamtk.pl
NIP 967-113-77-88ul. Klemensa Janickiego 6, 88-400 Żnin
ul. Jagiellońska 109a/54, 85-027 Bydgoszcz
664-188-007
mkuss@kancelariamtk.pl
NIP- 562-138-41-75
Wasze komentarze
Dodaj komentarz